Logo

Abejonės dėl BlueBridge darbuotojų kompetencijos

written by jaro, on 11/8/09 8:39 AM.

Nesenai aptikau Blue Bridge komentarą apie atviro kodo PĮ, po kurio man kilo abejonių dėl BrueBridge darbuotojų kompetencijos. Štai kodėl.

BlueBridge teiginys: „Didžiosios ir vidutinės Lietuvos organizacijos nenaudoja atvirojo kodo programinės įrangos todėl, kad tai neišvengiamai įtakos nesuderinamumo ir palaikymo problemų atsiradimą.“

Paneigimas. Nesuderinamumo problemos įvyktų ne dėl atviro kodo programų naudojimo, jos jau kyla dėl šiuo metu naudojamų nuosavybinių programų, kurios trukdo ne vien pereiti prie atviro kodo programų, bet ir prie konkurencingų uždaro kodo programų. Pvz., jei vyriausybė norėtų įsigyti kompanijos Apple kompiuterius su MacOSX operacine sistema bei iWork biuro paketu, arba kompanijos Corel biuro paketą Corel WordPerfect Office, suderinamumo problemų kiltų dar daugiau nei pereinant prie atviro kodo programinės įrangos. Tačiau, jei būtų nutarta (ir laikomasi nutarimo), kad LR vyriausybė naudoja tik atviro formato dokumentus bei protokolus, kompanijos galėtų savo nuosavybinę programinę įrangą pritaikyti, kaip tai jau daro. Pvz. OpenDocument dokumentų formatą naudoja ir atviro kodo, ir nuosavybinių programų gamintojai. Galų gale, bendravimas internete yra prieinamas visiems tik atvirų formatų ir protokolų dėka (TCP/IP, DNS, HTML ir t.t.).

BlueBridge teiginys: „Siekiant turėti sėkmingą atvirojo kodo infrastruktūrą, organizacija turi samdyti specialistus, juos apmokyti ir išlaikyti, o jų kompetencija vis tiek bus ribota, palyginus su ta, kurią turi komercinės programinės įrangos gamintojų partneriai. Be to, organizacija tampa priklausoma nuo vieno ar keleto darbuotojų.“

Paneigimas. Norėdama turėti sėkmingą IT infrastruktūrą (nesvarbu atviro ar uždaro kodo) organizacija turi samdyti specialistus, juos apmokyti ir išlaikyti. Specialistų kainos ir sugebėjimai yra panašaus lygio nepriklausomai nuo technologijų atvirumo. Lietuvoje jau egzistuoja ne viena IT kompanija užsiimanti atviro kodo programinės įrangos aptarnavimu bei kūrimu, neretai kompanijos kuria bei aptarnauja ir atviro, ir uždaro kodo programinę įrangą. Be to atviro kodo programų specialistai dažnai būna aukštesnės kvalifikacijos nei uždaro kodo programų specialistai, nes jie yra savo darbo fanatikai. Taip pat norėčiau pažymėti, kad dažnai lietuviškose nuosavybinėse IT kompanijose (tarp jų ir BlueBridge) dirba antro-trečio kurso studentai, kurie vėliau pereina į užsienio kapitalo kompanijas. Tad tokių kompanijų kompetencija irgi esu linkęs suabejoti.

Dar norėčiau pridurti, kad nemažai uždaro kodo programų buvo sukurtos naudojantis atviro kodo įrankiais, tokiais kaip JAVA bei PHP programavimo kalbos, Spring framework, Eclipse bei NetBeans IDE ir t.t. ir pan. Jau nekalbant apie tai, kad LR Seimo, Google, Yahoo, Youtube ir begalė kitų svetainių veikia Linux aplinkoje. Šiuo metu prie atviro kodo programų kūrimo dirba geri ir gerai apmokami specialistai. Žinoma, yra programų, kurios buvo sukurtos pradedančiųjų programuotojų. Bet niekas nesako diegti visas iš eilės programas, visada reikia rinktis tas, kurios yra patikrintos ir naudojamos tūkstančių kitų naudotojų.

Dabar apie priklausomybę nuo vieno specialisto arba kompanijos. Atviras kodas kaip tik ją mažina, nes suteikia galimybę bet kada pasamdyti kitą žmogų arba kompaniją, nuosavybinė PĮ - atvirkščiai - tam trukdo. Čia tik keli pavyzdžiai:

  • Svetainė XYZ.lt (autoriu prašymu adresas nerodomas) turi problemų su svetainės atnaujinimu, nes kažkas pasirašė labai nepalankią sutartį ir dabar vos ne už kiekvienos raidės pakeitimą reikia papildomai mokėti, nors yra žmonių, kurie galėtų patys pataisyti smulkias problemas.
  • Valstybinė ligonių kasa turėjo problemų su savo IT ūkio palaikymu, nes iš darbo išėjo pagrindinis IT žmogus, o niekas kitas neišmanė, kas ir kaip padaryta.
  • Valstybinė mokesčių inspekcija iki šiol turi suderinamumo problemų mokesčių deklaravimų sistemoje (MacOSX ir Linux naudotojai turi problemų pildydami mokesčių deklaracijas), nes savo laiku buvo pasirinktos dvi nuosavybinės platformos. Viena iš JAV, kita iš Rusijos.

Pastarųjų metų įvykiai parodė, kad ir kompanijos milžinės banktrutuoja, tai verčia susimąstyti netgi apie korporacijos Microsoft stabilumą ir apie tai, kas įvyktų, jeigu ši kompanija bankrutuotų, kas lopytų Windows skyles.

BlueBridge teiginys: „Atvirojo kodo programinės įrangos sprendimai daugiau tinka entuziastams ir namų vartotojams. Komercinės programinės įrangos gamintojai yra suinteresuoti tikslingu produktų vystymu, aukšto lygio programinės įrangos palaikymu ir suderinamumu. O tai ir yra svarbu verslo įmonėms bei valstybinėms organizacijoms.“

Paneigimas. Tokios komercinės kompanijos kaip IBM, Google bei Sun Microsystems jau seniai suprato atviro kodo licencijavimo modelio teikiamą naudą. Jos yra suinteresuotos geriausia savo produktų kokybe ir kokybiškų paslaugų teikimų klientams. Tai jiems suteikia galimybę iš tikro integruoti savo sistemas su kitų kompanijų sistemomis, nes suderinamumą garantuoja protokolų ir formatų atvirumas. Kas liečia palaikymo, daugumos atviro kodo kompanijų (pvz. RedHat) pagrindinis verslo modelis yra palaikymas. Lietuvoje irgi yra kompanijų ir specialistų kurios gali teikti tiek serverių, tiek ir darbastalio atviro kodo programinės įrangos palaikymą bei aptarnavimą.

Pabaigai

Man atrodo, kad kai kurios lietuviškos įmonės tiesiog nelabai išmano atviro kodo licencijavimą ir bijo, kad tai gali pakenkti jų verslui. Tačiau jos galėtų sekti užsienio kompanijų pavyzdžiu ir gerinti savo teikiamų paslaugų kokybę. Manau, būtų naudinga rengti seminarus/mokymus apie atviro kodo licencijavimą ir jo teikiamą naudą. Įdomu, kiek organizacijų norėtų sudalyvauti tokiame seminare ir už konsultacijas sumokėti? Mano manymu BlueBridge turėtų būti pirmoji sąraše, jeigu nenori ir toliau juokinti IT specialistų nekompetentingais įrašais savo svetainėje.

Comments

  • Panašu, kad BlueBridge paprasčiausiai bando nuteikti savo klientą prieš atviro kodo programinę įrangą, kur yra akivaizdžiai pranašesnė daugeliu atžvilgių.

    Comment by sirex — 11/8/09 9:33 PM | # - re

  • Iš esmes BB yra teisūs. Ir tikrai dauguma reikiamos programinės įrangos yra komercinems OS, tiek lyginant ta pati LINUX, kur dauguma komercines irangos gamintoju palaiko tik RHEL ar SLES, tiek kalbant apie Windows. Kaip pvz yra kad ir MS exchange. Jokie dabartiniai OSS nepalaiko tiesiogiai MS Exchange'o. Yra hack'ai kad palaikyma gauni naudojantis to pacio ms exchange web interfeisu bet tai yra per s.kna. Kalbant apie atviro kodo pasto sprendimus tai tiesiog pasigendama enterpraisinio lygio featuru kaip visokie push mail'ai, viskas vienoje vietoje ir tt, AD ar pan. Tai nereiskia kad as stumiu dabar ant linux. Pats linux naudoju kaip wokrstation N metu, turiu ir namie pora linuxu, bet kaip sake BB tai labiau paprastiems vartojams (mano brolis sekmingai naudoja metus, su tam tikrais diskomfortais) arba entuziastams.

    Comment by Nerijus — 11/9/09 9:45 AM | # - re

    • Nerijau, apie Exchange: Tu įvardini Exchange nepalaikymą kaip trūkumą, nes tai yra tam tikro gamintojo produktas, o jo specifikacijų viešai nepateikia niekur (ar aš klystu?). Tai kaip tuomet gali būti tai palaikoma?

      Tokiu pačiu būdu galiu pasakyti, kad TeamFoundationServer nepalaiko subversion arba mercurious kodo versijų kontrolės sistemų formatų. Taip pat MS Word labai ilgai nepalaikė ODT formato.

      P.s. aš sutinku šiaip, kad kyla problemų, jei reikalinga didelė integracija su MS. Tiesiog noriu pasakyti, kad negalima tos integracijos nebuvimo užskaityti kaip OSS projektų trūkumą. Priešingai, tai turėtų būti laikoma MS trūkumas

      Comment by Darius Damalakas — 11/10/09 4:33 PM | # - re

  • Man tai juokingiausiai pasirodė tie BlueBridge'o teiginiai todėl, kad prie jų nėra jokio pagrindimo, jokių faktų ar kitos informacijos, kuri leistų jiems priimti tokią nuomonę. Nesvarbu ar pagridimas būtų šališkas, ar nešališkas, bet NĖRA JOKIO. Tai savaime leidžia iškelti klausimą dėl BB darbuotojų kompetencijos trūkumo.

    Comment by Pawka — 11/9/09 10:18 AM | # - re

  • Dažniausiai apsimoka siūlyti savo produktą :)

    Comment by Vaidas Žilionis — 11/9/09 10:38 AM | # - re

  • Elementaru. Negi įtikinėsi valstybines intitucijas, kad naudinga naudoti atvirą kodą, jei MS licencijas pardavinėti yra pelningiau.

    Comment by Andrius — 11/9/09 11:57 AM | # - re

    • Andriau, kaip pirstu i aki - akivaizdi gresme lengvam pelnui. Neturi BB jokios kompetencijos atviro kodo pasaulyje, todel ir MYZCIOJA!

      Comment by Rob — 11/16/09 12:59 AM | # - re

  • Šiek tiek į temą:
    nothing.tmtm.com/2009/08/goodbye-_why/
    panašūs argumentai kaip tavo, plius dar vienas pavyzdys: kultinis Ruby developeris Why The Lucky Stiff "išgaravo" iš interneto, o jo projektus, kadangi jie yra atviro kodo, iš karto perėmė plėtoti kiti -- štai jums ir priklausomybė nuo vieno developerio.

    Comment by Emilis — 11/9/09 1:02 PM | # - re

  • Mielai sudalyvauciau tokiame seminare - diskusijoje. Mano nuomone, jei organizacija eile metu investavusi i Microsoft infrastruktura, sugalvoti migruoti i bet kokia kita infrastruktura (nebutinai atviro kodo). Tam prireiktu pakankamai dideliu investiciju (tiek laiko, tiek resursu prasme). Tokiom investicijom siais sunkiais laikais mazai kas ryztusi.. juolab, kad nauda gincytina. Del specialistu sutinku su Blue Bridge..

    1. Aukstesnes kvalifikacijos specialistai - reiskia brangesni specialistai.
    2. Microsoft sertifikuotu specialistu Lietuvoje nors vezimu vezk.. Pasirinkimo kruvos nuo tu paciu studentu - iki desimtis metu prikauptos patirties ir ziniu turinciu zmoniu.
    3. Atviras kodas suteikia daugiau laisviu custome sprendimams. Bet reikia nepamirsti, kad kiekviena customizacija pririsa kazkiek prie customizuotojo :))

    Zodziu galeciau ilgai ir nuobodziai diskuoti sia tema.. Eiline rasliava juodinanti gerai dirbancia kompanija (beje kurioje taip pat yra neblogu unixistu) :)

    Comment by orex — 11/9/09 2:46 PM | # - re

    • Pirma, organizacija turi nustatyti savo tikslą - naudoti atviras (formatais ir/ar kodu) sistemas. Tuomet galima evoliucija (ne revoliucija!) kuriant naujas ir pritaikant senas sistemų dalis.

      Comment by Domas — 11/10/09 9:07 PM | # - re

  • Kam moket kelis tukstancius litu vien uz /\/\$ Office ir dar kelis simtus uz Langelius (aisq juos galima turet, vien juos, kad vartuotojams butu paprasciau ir ne toks stresas pereinant prie *nix) jei yra OpenOffice kuris palyginus su anuo yra kur kas patogesnis, bei dirba greiciau ir aisq - jis nieko nekainuoja, musu imone seniai jau perejo prie atvyro kodo programines irangos, tapr kurios:

    1. Darbo stotys:
    2. OpenOffice
    3. 7-zip
    4. СlamAV (antivirusine)
    5. Bacula (duomenu rezervinis kopijavimas)
    6. Mozilla Thunderbird, Mozilla FireFox - puikus produktai kurie leidzia isnauduoti savo el. pasto bei narsykles galimybes visais 100%,vien AdBlock Plus leidzia svetainese matyt turini o ne vien reklama, o ka jau kalbet apie Thunderbird'a, kur staigiai vyksta paieska pagal adresata arba Sunject'a. Jei reikia didesnio nasumo - siulau nauduot Google Desktop kuris indeksuoja viska Jusu sistemoje.
    7. Serveriai:
    8. Linux (arba FreeBSD)
    9. Samba (File sharing with amazing capabilities, just need to have hands.sys and brain.sys drivers on the board)
    10. Squid (Transparent proxy - interneto srauto valdymas, blokavimas, prioritetizavimas, kesavimas)
    11. ClanAV (antivirusas kuris gali buti naudojamas su Samba bei Squid'u - falams tikrinti bei visa interneto staruta tikrinti virusams sunaikinti)
    12. OpenVPN - puikus produktas leidziantis neleisti pinigu veltui visokiems Ci5co ar kitos brangiosirangos pirkimui del VPN (kurie siulo IPSec, negeriausias sprendimas)

    Dar ilgai galeciau vardinti pranasumus bei panaudojimo galimybes, cia vertas viso straipsnio rasinelis :) Jei kursite seminarus - kvieskite, noreciau sudalyvaut, aisq jei jie nekainuos labai brangiai :)

    Comment by Anatolij — 11/9/09 8:37 PM | # - re

  • Žiauru, kai taip "dergia" ant atviro kodo. Matosi, kad tie "specialistai", matyt, tik Windows tematę :)

    Comment by Infosoft — 11/10/09 8:49 AM | # - re

  • Nekalbėkime apie 10-15 darbo vietų, vienintelis klausimas jei reiktų aptarnauti 1500-2000 darbo vietų... kiek tai kainuotų?

    Comment by Azrail — 11/10/09 3:15 PM | # - re

  • Kai dirbau ankstesnėje darbovietėje (apie 150 žm), mūsų tinklą ir serverius aptarnauti buvo pasamdyti BlueBridge (buvo gi čia mada, kad outsource'inant išeina pigiau). Galiu pasakyti, kad nepaisant kelių (3-4 per visą įmonę) rimtesnių specialistų visi kiti tikrai yra studenčiokai ir dar tokie, kad kompiuterio OS (Windows XP) savaitę laiko diegia. Savaitę laiko, kur bet koks moksleivis per 30min susitvarko!.. Kokia čia gali būti kompetencija, kad jie net tų savo parduodamų M$ produktų normaliai neišmano ir visas jų aptarnavimo personalas laikosi ant kelių rimtų specialistų...

    Comment by Karvė — 11/10/09 3:41 PM | # - re

  • Manau akcinikai už tokią "kompetenciją" tą molio motiejų turėtų iškart atleisti.

    Kaip pastebėjau dauguma žmonių nesupranta keletos dalykų:

    Pirma, uždaro kodo įranga kainuoja, o ne atviro nekainuoja. Antra, palaikymas kainuoja tiek uždaro kodo įrangai, tiek atviro kodo įrangai. Trečia, padėtis daugeliui įmonių atrodo beviltiška tik todėl, kad pačios įšoko į dažniausiai Microsoft kišenę. Yra ne viena didelė kompanija, kuri perėjo prie atviro kodo arba prie Macintosh ir gyvuoja kuo puikiausiai toliau. Kaip jau daug kas sakė pats perėjimas nuo kažko prie kažko kainuoja visada ir atviras kodas čia nėra išimtis, bet esmė tame, kad tas parėjimas atsipirks su kaupu, o įmonė nebus priklausoma nuo Microsoft nuotaikos ar dar ko.

    Ir priedo visi puikiai žino, kad pakenčiamai sukonfiguruotso linux sistemos jokia sekretorė ar buhalterė nesugadins metų metus, o Windows from breakdown to breakdown tik laio klausimas. Blue Bridge tikslas yra uždirbti pinigus, bet bent reiktų sutikti, kad atviras kodas nėra blogiau, tiesiog gal mažiau pelningas tokioms įstaigoms, nes techniškai tobulesnės ir geresnės sistemos tiek prižiūrėti, kiek reikia prižiūrėti Windows, nereikia. Va ir visas išrišimas.

    Comment by Jericho — 11/13/09 1:22 PM | # - re

Leave a Reply